「東北日本のシャマニズムに関する社会人類学的研究」『平成12年度 井上円了記念研究助成金特別研究 研究報告書』2001.10

このテクストが収録された報告書はほぼ内部資料に近く、入手困難であると思うので以下に全文を掲げる。機種依存文字はなるべく減らしているが、文字化けしているかも知れないこと、および英文要旨の方は若干修正したことを断っておく。


研究課題

東北日本のシャマニズムに関する社会人類学的研究

An Anthropological Study about the Shamanism of Tôhoku District in Japan


研究経過および成果の概要
1. 研究方法

 本研究の目的は、東北日本におけるシャマニズム、すなわち死者の口寄せや占い・祈祷を生業とする民間巫者=シャマンを中心とする宗教文化が社会生活において果たす役割を、社会人類学的な視座から検討することにある。具体的には、宮城・山形両県に在住する口寄せ巫女(大部分が盲目の死者の口寄せを主業態とする巫女)の、これまでの研究において死者の口寄せや成巫過程に比べ軽視されてきた感のあるその共同祭祀への関与の在り方に関する資料を現地調査によって収集し、その記述・分析を行なうことを目指す。

2. 研究経過および成果の概要
 報告者は上記の目的をもって、宮城・山形両県における現地調査を1993年6月から今日に至る約7年の間積み重ねて来た。本年度は1996年から開始された山形県内の調査をほぼ完遂したことにより、既に終了していた宮城県内の調査結果との比較対照が可能となった。それを要約すれば以下の通りである。
 まず、各調査地の村落構造に関しては、
a.本吉郡唐桑町を中心とする宮城県北部と岩手県南部の沿岸地域は同族型である。
b.登米郡中田町などの宮城県内陸部及び沿岸部でも本吉郡本吉町以南の地域、そして山形県村山地方は講組型で、戸主契約的、ムラ組的要素が濃厚である。
c.山形県最上・庄内地方では、講組型で「契約」は葬い組を指す。
d.その巫俗に関しては全く未調査であるが宮城県牡鹿半島、及び庄内地方でも沿岸部の一部は年齢集団的性格を持つ講組型である。
の4点となる。
 また、巫俗の特徴をまとめると、
a.宮城県内陸部及び本吉町以南の沿岸部以外のほぼ全地域で(牡鹿半島は除く)、口寄せ巫女の共同祭祀への関与が見られる。
b.それら共同祭祀の特徴として、庄内地方では旧村社の氏子集団のような男性のみからなる祭祀集団の例も存在するが、他地域では概ね女性祭祀集団が主体となる。
c.庄内地方ではホトケオロシとカミオロシの韻律(メロディ)に差異を持たせる例が大多数を占め、特にカミオロシを日常的な発話で行なう例が存在するが、他地域では両者に差異を持たせるという例は稀で、どちらも明瞭な韻律を持つのが一般的である。
d.とりわけ庄内地方、そしてまた村山地方の一部では、託宣の記録・伝達に多大なエネルギーを注いでいる例が見出せ、それらの事例においては文字・印刷・録音などが様々な形で駆使されているのに対し、宮城県北部と岩手県南部の沿岸地域などでは、託宣記録はあくまでも個人・家単位で行なわれ、その記録・伝達にはさほどの労力は割かれていない。
という、やはり4点になる。
 以上のデータに基づいて、まず第1に、彼女等が関与する共同祭祀の形態並びに彼女等の公的性格の強度と、それらが各地域の村落構造と相関性を持っているかどうか、という問題を考えると、この点に関しては、相関性は明瞭とは言い難い、という結論を得る。
 そこで問題は社会と巫俗の関係を離れ、巫俗自体の特質、即ち巫俗を構成する当事者である巫女やクライアント達が織りなす、複雑かつある一定の論理性をもって構成されていると考え得るコミュニケーション行為の諸相が、クローズアップされる事になる。具体的には、巫女側の巫儀における技法、即ちカミオロシにおける韻律性の問題、更には、今度は巫女の託宣に対するクライアント側の対応、即ちその記録や伝達の形態が問題となる。
 そうして最終的に得られる結論は、各祭祀集団が行なう共同祭祀、ここでは口寄せ巫女のカミオロシを含む祭祀において、巫女側の語り口や、クライアントによるその記録・伝達というコミュニケーション行為の諸相は、各地域の社会・文化的コンテクストが個々人に要求し、或いは個々人がその創出にも少なからず荷担している〈制度〉によって規定され、支えられている。つまりは、シャマニズムを支える各種コミュニケーション行為という身体技法こそが、シャマニズムと村落社会を関係付けるよすがとして、重要な位置を占めている、ということである。

3. 今後の研究における課題または問題点
 本研究をもって、東北日本のシャマニズムの在りよう、中でも特に口寄せ巫女の共同祭祀への関与の在り方の全貌が明らかになった訳ではない。今後は調査地域を岩手県や秋田県、更には福島県内へと広げることにより、豊富な先行研究を持つ青森県の事例と合わせ、東北日本の口寄せ巫女とその共同祭祀への関与に関する総体的な把握が可能になるものと考える。また、そうした作業と同時に、口寄せ巫女が関与する共同祭祀におけるコミュニケーション行為について、巫女からクライアントへの一方的な情報伝達としてのみならず、クライアント側から巫女側へのリアクションまでをも含めた相互行為としてその全体像を捉えつつ、社会構造との連関に関してより深い調査・分析を行なう必要性を痛感している。


Summary

 The purpose of this study is to consider about the role of shamanism in Japanese Tôhoku district from social anthropological view. For this purpose, the reporter aims to collect the samples of the female shaman's participation to community rituals in Miyagi and Yamagata Prefecture through participant observations, and to describe and analyze the data.

 By the way, the reporter has made field-works in Miyagi and Yamagata prefecture about 7 years. In this year the comparison between the data of two prefectures has been possible to be made. To summarize that, first of all about the social structure,
1.Dôzoku-type is particular on the coast area of north Miyagi and south Iwate.
2.Kô-kumi-type(Kosyu-Keiyaku-like or Mura-gumi-like) is particular in the inland and coast area(south of Motoyoshi-chô) of Miyagi, and Murayama region in Yamagata.
3.Kô-kumi-type(Tomurai-gumi-like) is particular in the Mogami and Shônai region in Yamagata.
4.In Ojika peninsula in Miyagi and a part of coast area in Shônai region, Kô-kumi-type(age grade like) is particular.

 Secondly about the shamanism,
1.There is participation of female shamans to community rituals in almost all region except for the inland and coast area(south of Motoyoshi-chô ) of Miyagi.
2.The member of those ritual are women in the most case, but in Shônai region there is a ritual only men(ujiko) can participate.
3.In Shônai region most female shamans differentiate hotoke-oroshi (possessing the deads) and kami-oroshi(possessing the gods) by its speech forms(melodious /non-melodious), but in other regions they don't and both are melodious.
4.In particular in Shônai region and a part of Murayama region, clients make efforts to record and report oracles that female shamans tell and in those cases the clients use letter, printing and electric recording in variety forms. In contrast with those cases, in coast area of north Miyagi and south Iwate clients record oracles for only personal or familial purpose and make less effort in recording and reporting.

 From the above data, to think about the relationship between the forms of community rituals female shamans participate or the intensity of the publicity the shamans have and the social structures of each region, in this point of view there is no explicit relationship between them.
So the question has been left from the problem of the relationship between society and shamanism, and some phase of communicative acts that is constructed by female shamans and clients with complexity and some logic has been focused. Specifically says, the melody that female shamans make at their seances and the forms of recording and reporting that clients make for the oracles female shamans has made should be taken into account.

 The conclusion is that in community rituals including female shaman's oracles, some phase of communicative act (style of oracles by female shamans, recording and reporting of oracles) are regulated and supported by the institution that is needed by socio-cultural context and each persons of society has effect on their inventions. In other words, bodily technics that are made in some kind of communicative acts have important roles for the bond of shamanism and society.

 By this study the shamanism of Tôhoku district in Japan, especially about the forms of participation of female shamans to community rituals, has not been absolutely revealed. From now on, the investigation should be expanded to Iwate, Akita and Fukushima prefecture. To put together with the case studies of Aomori prefecture that has been well done, the forms of participation of female shamans to community ritual will be more clearly revealed. Simultaneously, the communicative act that is made on the rituals should be understood not only by their phase of one-way traffic of information, but also interaction including client's reaction to the oracles female shamans make.